27/12/2017

"Walaupun Mahal Hospital Kami Tetap Kena Bayar" - Pesakit



Saya terbaca berita seperti gambar di bawah usai solat Subuh di masjid pagi tadi. Setelah membacanya saya cukup sayu dan terus sujud syukur memikirkan tentang nikmat yang Allah kurniakan kepada rakyat Malaysia.

Berita ini mengisahkan tentang bagaimana seorang warga Malaysia telah mengalami renjatan jantung (cardiac arrest) ketika berada di Los Angeles, Amerika Syarikat awal bulan ini.


Beliau hadir ke sana bagi menziarahi anaknya yang belajar di sana. Beliau amat beruntung kerana hospital terdekat hanya 2.5 minit saja jaraknya dari tempat jantung beliau terhenti. Jadi dalam tempoh 5 minit beliau telah dibawa ke hospital dan diberikan rawatan intensif.

Akhirnya setelah 5 hari dirawat (termasuk rawatan therapeutic hypothermia), pesakit telah dibenarkan keluar dengan keadaan tiada kecacatan otak! Kes ini, terserlah kehebatan rawatan pasca renjatan jantung US.

Ia mampu dicapai kerana pesakit segera diberi bantuan. Jarak hospital yang kebetulan begitu dekat dan juga bantuan CPR dan akses kepada mesin defibrillation segera telah membantu menyelamatkan pesakit ini.

Di Malaysia, kalau orang collapse, bukan dapat bantuan CPR. Tetapi banyak malaun yg akan keluarkan handphone utk rekod dan upload fb atau youtube sambil kutuk2 orang yang beri bantuan konon menyeksa pesakit atau jadi pengkritik program realiti dengan mengatakan cara buat CPR adalah tidak betul. Itulah macai Malaysia.

Apapun, bukan itu isu yang cuba saya sampaikan. Kos bagi rawatan selama 5 hari ini sahaja telah menjangkau lebih dari RM 800,000! Ini belum masuk bil2 lain yang bakal diterima secara berasingan.

Kos perubatan semenangnya amat mahal, bukan saja di US tetapi di seluruh dunia. Tetapi ramai rakyat Malaysia mengambil mudah perkara ini dan tidak bersyukur.

Sebagai perbandingan, seorang suami kepada rakan saya telah juga mengalami renjatan jantung tahun lepas ketika bermain badminton. Beliau telah dikejarkan ke HKL dan seterusnya ke IJN bagi menerima rawatan serangan jantung. 


Beliau menjalani segala rawatan kardiologi termasuk Therapeutic Hypothermia dan dirawat selama 7 hari di sana. Namun serangan jantungnya adalah sangat major dan akhirnya beliau meninggal dunia.

Saya telefon sahabat saya ini pagi tadi dan bertanya berapakah yang beliau perlu bayar untuk bil IJN arwah suaminya. Sahabat saya kata, beliau tidak dikenakan apa2 bayaran! PERCUMA saja kerana beliau adalah penjawat awam.

Maka nikmat Tuhan yang manakah lagi yang hendak engkau dustakan cai? Dan paling aku rasa geli bila ada vavi yang tanya, "Ke manakah perginya wang GST kami."

#DARK

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk